Välkomna till årets Husqvarna Rally den 7:e juni

Husqvarna-rallyt är vårt årliga veteranrally för motorcyklar, där entusiaster samlas för att köra och uppleva klassiska Husqvarna-maskiner. År 2025 hålls rallyt den 7 juni och markerar det 22:e evenemanget i ordningen Rallyt är öppet för fordon tillverkade av Husqvarna under åren 1903 till och med 1987, eller under samma period av samarbetspartners som använde med…läs mer >>

Bläddra i MC Försäljningsbroschyrer

Nu kan du bläddra i försäljningsbroshyrer för Husqvarnas motorcyklar mellan 1923- 1936 här på sidan: Försäljningsbroschyrer I framtiden kommer du även hitta reservdelkataloger för HVA motorcyklar mellan 1924 och 1965. Husqvarnas totala motorcykelproduktion från starten 1908 tills verksamheten såldes till Cagiva 1987 omfattade 267 tusen motorcyklar, produktionen var fokuserad på kvalitet snarare än kvanitet. (Som…läs mer >>

Tillfällig entré pga. brobyte

Vi bygger en ny bro till vår entré. Från den 15:e oktober till den 22:e november hänvisar vi våra besökare till vår andra bro som precis blivit klar. Tyvärr innebär den temporära entrélösningen en trappa för att nå museet. Är du rullstolsburen kommer vi därför inte kunna lösa din entré till museet inom perioden. Skyltar…läs mer >>

Guldpilen är klar!

Nu är museets volontärer klara med vår Husqvarna mod. 283. Denna Guldpil lämnades aldrig ut från fabriken utan användes som tjänstefordon av Ulf Näslund, tidigare forsknings-, och utvecklingschef vid Husqvarna. Nu är Ulf 91 år och som synes glad att återse sin ’tjänstepil’. Guldpilarna har en slagvolym på 200 cc, 11,5 hk. De tillverkades mellan…läs mer >>

Nu är vår DXR 310, rivningsrobot ute

Nu visar vi mer från Husqvarna construction. En av de första prototyperna av en DXR-rivningsrobot. Maskinen är fjärrstyrd så användaren kan stå på ett säkert avstånd vi demolering. Här är den utrustad med en betongsax som utvecklar hela 146 tons tryck. Den har en relativt låg vikt 2,5 ton inräknat verktyget ovan, den är kompakt…läs mer >>

Nu har vi fått kicken!

Nu har vi äntligen fått tag i den sista delen till vår restaurering av en Motorcykel 283, mer känd som Guldpilen, som tillverkades 1957-1959. Just denna MC var Ulf Näslunds tjänstefordon, Ulf var utvecklingschefen på Husqvarna som tog fram den första vibrationsisolerande motorsågen. 12 mars 2024 kan du lyssna på Ulf Näslund och Anders Kragner,…läs mer >>