• Kök
  • Båtmotor
  • Motorsåg
  • Smed
  • Spis
  • Symaskin
  • Motorcyklar

Mer än 300 års historia om ett varumärke och en fabrik

Öppettider

Maj-september

Mån-fre: 10-17
Lör-sön: 12-16

Oktober-april

Mån-fre: 10-15
Lör-sön: 12-16

Kristi himmelfärds dag är museet öppet 12-16

 

Husqvarna Museum söker en eka/roddbåt i trä för våra utställningar!

Önskar någon bli av med en sådan är ni välkomna att höra av er till info@museum.husqvarna.se eller på 036-14 61 62.

Husqvarna-rallyt

23 maj 2017 | Nyheter

Lördagen den 3 juni  2017 arrangeras det 21:a Husqvarna -rallyt av
Husqvarna motorcyklar och Husqvarna Museum

Museet har extra öppet denna dag 11-17

START – sker kl. 9 vid Stockmakarbyn
MÅLGÅNG – vid Husqvarna Museum

För mer information om rallyt se Husqvarna motorcyklars hemsida: http://www.husqvarnamotorcyklar.nu/

2016-Rally-101

Läs mer

Efterlysning

Efterlysning av stämplar i hagelvapen!

Du som har Husqvarna hagelvapen med tillverkningsnummer över 159 400 är välkommen att höra av dig till museet, då vi försöker klargöra några för oss okända vapenhantverkares bomärken.

E-post: info@museum.husqvarna.se

Tel: 036- 14 61 62

Månadens föremål

Lättcykel

Föremål: Lättcykel

Tidsperiod: 1961

Husqvarna började tillverka cyklar – eller velocipeder som de då kallades – år 1896. Detta för att man av flera olika orsaker ville bredda sin produktion. Och cyklar passar bra i en vapen- och symaskinsfabrik! Den tidens cyklar tillverkades huvudsakligen av metall och trä och då Husqvarna hade just metall-, trä- och gjuteriarbetare.

Husqvarnas cykelproduktion skulle också medföra avgörande händelser för företagets utveckling i o.m. att man från cyklarna började tillverka motorcyklar (med inköpta motorer) till egenutvecklade motorer – en verksamhet som i sig skulle medföra stor påverkan på företagets historia. Även företagets mopedtillverkning har sitt ursprung i detta.

Denna månads ”Månadens föremål” är alltså en cykel! Omkring år 1948 började Husqvarna tillverka vad man kallade ”lättcykeln” – en cykel där ett antal komponenter tillverkades i en lättmetall-legering i stället för stål och järn. Samtliga cyklar hade pedaler och kedjeskydd av lättmetall och man kunde dessutom beställa till skenor, skärmar och styren av samma material.

År 1962 var dock Husqvarnas cykelsaga all. Hela den verksamheten tillsammans med mopederna och båtmotorerna såldes det året till Monark-Crescent i Varberg och Uppsala.

 

Celebert besök på museet!

10 maj 2017 | Nyheter

Fredagen den 5 maj hade Husqvarna Museum fint besök när Nils ”Nisse” Abrahamsson i sällskap med sonen Hans gästade oss. Nils är vid 97 år (!) den allra sista nu levande vapenhantverkare, efter att ha arbetat i företaget i 51 år (!) som ekipör och reparatör. Han slutade cirka 1989. Vapenarbetaretraditionen i denna del av Sverige är cirka 600 år, ett smått fantastiskt faktum! Nils och Hans var såklart mest intresserade av museets vapensamling och [—]

Läs mer