Nu kan du bläddra i försäljningsbroshyrer för Husqvarnas motorcyklar mellan 1923- 1936 här på sidan: Försäljningsbroschyrer I framtiden kommer du även hitta reservdelkataloger för HVA motorcyklar mellan 1924 och 1965. Husqvarnas totala motorcykelproduktion från starten 1908 tills verksamheten såldes till Cagiva 1987 omfattade 267 tusen motorcyklar, produktionen var fokuserad på kvalitet snarare än kvanitet. (Som…läs mer >>
Vi bygger en ny bro till vår entré. Från den 15:e oktober till den 22:e november hänvisar vi våra besökare till vår andra bro som precis blivit klar. Tyvärr innebär den temporära entrélösningen en trappa för att nå museet. Är du rullstolsburen kommer vi därför inte kunna lösa din entré till museet inom perioden. Skyltar…läs mer >>
”På Husqvarna museum samlas alla tänkbara pryttlar som producerats under fabrikens 300-åriga historia. Eric Luth får en privatvisning av museichefen, och imponeras av omfattningen.” Här kan du läsa Erics artikel om museet: Till Expressen kultur
Nu är museets volontärer klara med vår Husqvarna mod. 283. Denna Guldpil lämnades aldrig ut från fabriken utan användes som tjänstefordon av Ulf Näslund, tidigare forsknings-, och utvecklingschef vid Husqvarna. Nu är Ulf 91 år och som synes glad att återse sin ’tjänstepil’. Guldpilarna har en slagvolym på 200 cc, 11,5 hk. De tillverkades mellan…läs mer >>
Här blir Husqvarna Museums Johnny Augustine (till vänster) intervjuad av Håkan Montelius (höger) på God morgon Jönköping är frukostmöte. Detta är möten med fokus på näringslivet i Jönköping och hålls på kulturhuset Spira. Den andra gästen gästen, i mitten, är Ellen Stenberg som arbetar med Huskvarna Folkets park.
Nu visar vi mer från Husqvarna construction. En av de första prototyperna av en DXR-rivningsrobot. Maskinen är fjärrstyrd så användaren kan stå på ett säkert avstånd vi demolering. Här är den utrustad med en betongsax som utvecklar hela 146 tons tryck. Den har en relativt låg vikt 2,5 ton inräknat verktyget ovan, den är kompakt…läs mer >>
Nu har vi äntligen fått tag i den sista delen till vår restaurering av en Motorcykel 283, mer känd som Guldpilen, som tillverkades 1957-1959. Just denna MC var Ulf Näslunds tjänstefordon, Ulf var utvecklingschefen på Husqvarna som tog fram den första vibrationsisolerande motorsågen. 12 mars 2024 kan du lyssna på Ulf Näslund och Anders Kragner,…läs mer >>
Vi har som vanligt extraöppet och bjuder på glögg 3:e december mellan 12.00-18.00
Just nu är våra volontärer i full färd med att restaurera en Guldpil. Men vi saknar några delar, se nedan. Om du kan tipsa eller på annat sätt hjälpa oss skriv till husqvarna.museum@husqvarna.se Styre Gashandtag Broms- och kopplingshandtag Kick Växelvisare Skyddsplåt höger avgassystem Trottelfjäder Baklampa Signalhorn Ljuddämpare
Ett salongsgevär modell 255A har återvänt till Husqvarna. Geväret lämnade vapenfabriken här 1943-02-24. Efter lite vapenfett och en välbehövlig inoljning av stocken får vapnet leva vidare i våra samlingar. Alternativet var i detta fallet skrotning. M 255A tillverkades under åren 1941- 1949 och kostade 60kr under alla år. Då fick man en åttkantig pipa av…läs mer >>
- 1
- 2